Városi közlekedés – 5 év, 5 kérdés, 5 válasz

Nem látod tornyod ívelését, ha küszöbödről nézed” – szólt a szlogenje egy korábbi Makadám klubos programsorozatnak, amelyben földrajzosok, történészek, ökológusok, gazdasági szakembereket kérdeztünk korunk mobilitásáról. Most is hasonló lehet a szlogen, amikor neves, szakmájukban elismert építészekkel, várostervezőkkel beszélgettünk városaink közlekedéséről, a városfejlesztés és a közlekedésfejlesztés mai összefüggéseiről, kihívásairól. Hogy ezek a kihívások összetettek, és hogy ezért nagy a folyamatos párbeszéd szüksége, azt igazolják a válaszadók ugyanazon kérdésekre adott, többször eltérő megközelítései.

Az 5 kérdés a következő:

1. Városszerkezet és közlekedési szerkezet, városfejlesztés és közlekedésfejlesztés. E szegmensek között összhang, avagy ellentmondások jellemzik az elmúlt 5 esztendőt?

2. Szétterülő területfejlesztés, egyre inkább szétszórt tevékenységek, ebből eredően növekvő kapcsolati távolságok és növekvő mobilitási igény… Ugyanakkor, a városi közlekedéssel szemben növekvő fenntarthatósági, energiatakarékossági, életminőségi, versenyképességi elvárások. Hol találhatók az ellentmondások feloldásának, harmonizálásának kulcspontjai a városépítészetben (és hol a közlekedésfejlesztésben)?

3. A társterületi szakember szemével melyek városaink közlekedésének legégetőbb gondjai és melyek az elmúlt évek legígéretesebb tendenciái? Melyek Budapesten, melyek a vidéki városokban?

4. Városi közterek, építészet, városi jó helyek, közlekedési terek, intermodális csomósodások. Sikerül-e a funkciók szimbiózisa, Ön szerint vannak-e megvalósult, vagy folyamatban levő jó vagy rossz példák az elmúlt évek fejlesztéseiből? Melyek ezek?

5. Milyen trendek fontosak a városok fejlődésének – és ehhez alkalmazkodva, a városok közlekedésének – középtávú jövőjében? Mit jelenthet a smart city gondolat? Megújulási lehetőségek, technológiai fejlesztések, humanizálás vagy dinamizálás jelentheti a kitörési pontokat? Felkészültek vagyunk?

Válaszadók: Ekler Dezső, Erő Zoltán, Schneller István, Varga-Ötvös Béla, Zoboki Gábor.

Tovább a teljes cikkhez

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.